The Nun (2018)






Amerikansk skräck/thriller i regi av Corin Hardy

Skådespelare: Demian Bichir, Taissa Farmiga, Jonas Bloquet, Bonnie Aarons, Ingrid Bisu, Patrick Wilson, Vera Farmiga, Lili Taylor, Charlotte Hope, Sandra Teles

Biopremiär: 5 September 2018

Svensk biopremiär: 7 September 2018

Betyg: 3/5

En nunna i ett kloster i Rumänien hänger sig och Vatikanen skickar ut en präst och han i sin tur tar med sig en ung nunna eller rättare sagt en novis. De ska undersöka omständigheterna kring självmordet. Men i det gamla klostret stöter de på en ondska som de aldrig stöt på förr.

Nu har vi ännu ett filmuniversum nu när "The Conjuring" universumet har fått tillökning. Själv hade jag svårt med de två "Annebelle" filmerna men jag älskar de två "The Conjuring" filmerna och anser att  James Wan är en av de mest spännande regissörerna inom skräck på många år.

Denna spin-off härstammar såklart från "The Conjuring 2" där vi för första gången fick träffa den demoniska nunnan, en karaktär som snabbt blev en favorit hos många, något filmbolaget såklart drog nytta av. Ännu en gång blev det en succé, på en budget på 22 miljoner dollar så drog "The Nun" in över 360 miljoner dollar över hela världen. Men som vanligt var inte kritikerna nöjda och filmen delade publiken i två läger, de som gillade den och dom som hatade den.

För min del så tillhör jag den förstnämnda gruppen, jag gillar den och tycker det är den bästa spin-offen från "The Conjuring" universumet. Visst den har sina brister med ganska så förutsägbara jumpscares och några skrämselscener är ganska löjliga. Men stämningen är fantastisk och klostret i sig själv är rejält skrämmande. Jag gillar också storyn med den unga novisen som har en särskild gåva, som kan vara till hjälp. Men den demoniska nunnan då, hon måste ju vara skrämmande. Jo då hon gör sitt bästa för att skrämma skiten ur en, vilket hon lyckas med några fåtal gånger. Tyvärr så syns hon för många gånger och i slutet känns hon inte lika skrämmande mer, hon är en sån där filmmonster man ska se i små doser.

Att jag gillar filmen kan kanske bero på att jag älskar skräckfilmer med religiösa teman med kors som vänder upp och ner och ondska som har hittat in i de mest religiösa boningar. Har ni inte sett den så ge den en chans. 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

The Invitation (2015)

Phenomena (1985)

Gretel & Hansel (2020)