Phenomena (1985)

Italiensk/schweizisk skräck/mysterium av Dario Argento

Skådespelare: Jennifer Connelly, Donald Pleasence, Daria Nicolodi och Fiore Argento

Biopremiär: 31 Januari 1985

Betyg: 3/5

Jennifer är dotter till en känd skådespelare som anländer till Schweiz för att gå på en internatskola för flickor. Men just där i trakterna härjar en mördare som dödar unga kvinnor på sadistiska vis. Men Jennifer försöker komma tillrätta på skolan men det är inte enkelt när hon börjar gå i sömnen något som rektorn på skolan ser som diabolisk, att Jennifer skulle vara i lag med djävulen. Men Jennifer hittar en vän i John som är en erkänd entomolog och de delar samma passion, insekter. John (Donald Pleasence) undersöker dom och Jennifer har makten att styra dom med tankekraft och med insekternas hjälp ska de ta fast mördaren.

Jag är tillbaka efter ett års frånvaro på grund av psykisk ohälsa men nu är jag fight for fighting igen. Min första skräckrecension på ett år blir med en av mina favoritregissörer Dario Argento, en regissör vars filmer jag hårdpluggade på slutet av 80-talet och som följt mig igenom hela livet. Jag är ett stort fan av hans giallos, ok får kanske klargöra att jag älskar hans tidigare filmer fram till ungefär 1987 sen hände något med kvalitén på Argentos filmer.

Men nu ska det handla om Phenomena som kom på mitten av 80-talet och Argentos filmer under det neon belysta årtiondet höll en ganska jämn kvalité, de var bra men kom inte upp i 70-talets filmer. Phenomena är till ytan en klassisk giallo men med övernaturliga inslag.

Jag älskar att filmen utspelas i vackra Schweiz, vilket gör att alla natursekvenser blir en fröjd för ögat. Det samma kan inte säga om öronen för soundtracket till filmen är något av det mest malplacerade jag har varit med om. Med låtar av och med Iron Maiden och Motorhead som dundrar sin heavy metal i de mest konstiga scener. Men som plåster på såret så får man sedvanliga låtar från Goblin också.

Som vanligt så bjuds man på sedvanlig blandade skådespelarprestationer där en ung Jennifer Connelly har hela filmen på sina späda axlar och klarar det ganska bra.Själva handlingen är en skön mix av giallo och mystery film med övernaturliga element, men jag tycker att vissa scener är ruskigt fult filmade, för att vara en Argento film.

Trivia: Jennifer Connelly fick en bit av sitt finger avbiten av en chimpans som är med i filmen, den spelar husdjur till John. Tack och lov lyckades dom sy fast biten som fattades på fingret och under resten av inspelningen hatade chimpansen Jennifer.

 


  

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

The Invitation (2015)

Gretel & Hansel (2020)

Vampyres (2015)